چطور شیرینی‌پزی خلاق باشیم؟

حرفه‌تان هرچه باشد، بعد از مدتی که دست‌تان راه افتاد و فوت‌وفن را یاد گرفتید، دوست دارید ایده‌های شخصی‌تان را پیاده کنید و سبک و سیاق خودتان را داشته باشید. بیشتر شیرینی‌پزها عاشق خلق طعم‌های جدید و شکل‌های جذاب هستند. اگر دنبال این هستید که راهتان را کمی کج کنید، در رسپی‌ها دست ببرید و سبک منحصربه‌فرد خودتان را پیدا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

باور رایج این است که شیرینی‌پزی و کیک‌پزی با خلاقیت گره خورده است. هرچند برای رسیدن به طعم و بافت عالی پیروی از ریزه‌کاری‌های دستور تهیه مهم است، بیشتر کسانی که کیک و شیرینی می‌پزند، پس از مدتی شروع می‌کنند به آزمون‌وخطا برای پیدا کردن سبک دلخواه خودشان. اینکه دیگران وقتی کیکتان (یا عکسش) را می‌بینند در لحظه تشخیص بدهند کار شماست، واقعا لذت‌بخش است. اما چطور به این نقطه برسید؟

۱. در خودتان کندوکاو کنید

برای اینکه به ایده‌های خلاقانه‌ای برسید که مختص خودتان است، باید خودتان را عمیق‌تر بشناسید. هنگام شیرینی‌پزی چه کارهایی را راحت و به‌طور خودکار انجام می‌دهید؟ در مقابل کجاها تردید دارید؟ دوست دارید بیشتر انرژی‌تان را صرف پخت چه چیزهایی کنید؟ طعم‌های موردعلاقه‌تان کدام‌اند؟

دانستن علاقه‌مندی‌هایتان و چیزهایی که کمتر سراغشان می‌روید مهم است. کار روی چیزهایی که به آنها علاقه دارید، راحت‌تر است؛ از امتحان‌کردن ایده‌های مختلف در این حیطه‌ها نمی‌ترسید. درمقابل وقتی تردید‌ها و زمینه‌هایی که کمتر دوست دارید را شناختید، باید سعی کنید در این قلمروهای ناشناخته بیشتر پیش بروید.

۲. قضاوت نکنید و بی‌پروا باشید

بچه‌ها را دیده‌اید که موقع نقاشی کاغذ پشت کاغذ برایتان طرح‌های کج‌وکوله می‌کشند و هر بار با لبخند تحویلتان می‌دهند؟ شما هم همین‌کار را انجام دهید. نگران کجی‌ها نباشید، آن قاضی درونتان را از صندلی قضاوت بکشید باشید، دل را به دریا بزنید و آن چیزی را که در ذهنتان است انجام دهید. کی فکرش را می‌کرد فلفل با شکلات داغ جور دربیاید؟! اما شکلات داغ با پودر چیلی یک نوشیدنی پرطرفدار در مکزیک است.

کنجکاو باشید و از امتحان‌کردن «اگرها» نترسید. نگران اشتباه‌کردن نباشید. از شکست نترسید. اشتباه و شکست جزئی جدایی‌ناپذیر از مسیر پیشرفت هستند. شاید پودر کاری را با شکلات مخلوط کنید و نتیجه چیزی غیرقابل‌خوردن شود؛ حالا می‌دانید که کاری و شکلات با هم جور درنمی‌آیند! به‌قول ادیسون «من شکست نخوردم، من فقط ۱۰۰۰ روش پیدا کردم که نتیجه نمی‌دهند!»

۳. خودتان را دوست داشته باشید

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. فراموش نکنید خلق‌کردن و یاد‌گرفتن قرار نیست شما را به جایگاهی بالاتر از دیگران برساند. اگر دنبال تأیید و تمجید دیگران باشید، ناخودآگاه‌ ایده‌هایی را که به‌گمانتان برای دیگران جذاب نیست، غربال می‌کنید. آن بخش از خلاقیت‌تان را که باب میل دیگران نیست سرکوب می‌کنید و شروع می‌کنید به همسو کردن خلاقیت‌تان با نظر دیگران. پس از مدتی چیزی از سبک منحصربه‌فرد خودتان باقی نمی‌ماند. ایرادی ندارد اگر ایده‌هایتان جالب نیست و حتی خجالت‌آور به‌نظر می‌رسد، مهم این است که شما آنها را دوست داشته باشید. خودتان و ایده‌هایتان را با آغوش باز بپذیرید. 

درست است کیک و شیرینی باید برای دیگران جذاب باشد. در خیلی از حرفه‌ها شما به‌دنبال جلب نظر دیگران هستید. اما نگذارید توجه به آنچه خوشایند دیگران است شما را از خود حقیقی‌تان دور کند. خودتان را همان‌طور که هستید دوست داشته باشید تا بی‌نگرانی از قضاوت دیگران خلاقیت‌تان در ابعاد مختلف شکوفا شود. سبک شما، سبک شماست! پس هرچه بیشتر و بهتر خودتان را بشناسید و آنچه هستید را مشتاقانه بپذیرید، رَد و نقشتان در سبک شیرینی‌پزیتان پررنگ‌تر می‌شود.

در پایان

در این مسیر طولانی باید صبور و ثابت‌قدم باشید. غلبه بر تمام موانعی که در طول سالیان بروز خلاقیت را سد کرده‌اند، طول می‌کشد و نیاز به تکرار و تمرین دارد. اگر دنبال اصالت هستند و می‌خواهید با دیگران متفاوت باشید باید با جدیت تلاش کنید. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به سبکی که واقعا دوستش دارید برسید. با شکیبایی تلاش کنید و اجازه ندهید رسیدن به سبک دلخواهتان شما را عقب براند. حتی پیش از کشف سبک منحصربه‌فرد خودتان می‌توانید کیک و شیرینی‌های زیبا و خوشمزه تهیه کنید. کارتان را بکنید و در این مسیر از تجربه‌های جدید نترسید. همین‌طور که پیش می‌روید و خلاقیت به‌خرج می‌دهید دارید به کشف سبک دوست‌داشتنی خودتان نزدیک‌تر می‌شوید. 

Scroll to Top